Mensen ontmoeten! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Mirjam Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Mensen ontmoeten! - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Mirjam Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Mensen ontmoeten!

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

12 Januari 2017 | Finland, Helsinki

Langzaam maar zeker begint het vol te stromen, het gebouw waar ik woon. Eergisteren hing ik een briefje naast mijn deur met niet alleen mijn naam, maar ook de tekst 'please stop by for a cup of tea or a chat', en dezelfde dag vond ik een briefje op de mat waarop ik iemand vertelde dat hij het wel een goed idee vond, die thee. Dus daar ben ik gisteravond langgegaan (Jan uit Duitsland, doet bio-informatica) en ik heb ook Hoi gezegd tegen Sara uit Italië die op mijn verdieping woont.
Heb geprobeerd om hard te lopen, maar zelfs goed aangekleed slaat die -2 graden Celcius echt op mijn keel/longen, dus na 2 KM hield ik dat weer voor gezien. Tijd om een sportschool te zoeken.

Vandaag moest ik vóór 7 uur al op want tegen 8 uur moest ik in de bus naar het centrum. En ik was niet de enige... Op dat tijdstap stapten er volgens mij ongeveer 25 mensen in de bus, dus ook hier leerde ik weer wat mensen kennen (bijvoorbeeld Margot uit Frankrijk, Eveline uit Hongarije). De busreis duurde 3 kwartier omdat er veel mensen in- en uitstatpen. Om 3 over 9 'Finnish people are very punctual so we are already running late!' kregen we een welkom, dat eigenlijk niet meer was dan: 'welkom in Helsinki'. Echt. Was ik daar mijn bed voor uitgekomen?

ja dus, want de 2 uur daarna volgen alleen wat awkward gesprekken met de mensen van mijn groepje (voornamelijk Frans, daarnaast een meisje uit Noorwegen, 2 meiden uit Hongarije en 1 jongen uit Duitsland). Om 11 uur besloten we (ze) om te gaan lunchen, en dat was mijn vroegste warme maaltijd ooit... Het was gelukkig wel lekker, en met studentenkorting kost een maaltijd (inclusief sla) 2,60. Het schiijnt dat iedereen hier dat ook elke dag doet... En als het eten goed is valt de prijs inderdaad wel mee. Daarna gingen we met de groep naar de 'Welcome Fair', waar we allerlei verplichte dingen geregeld hebben. Verblijfsvergunning, informatie over de Language courses, formulier voor studentenreisproduct, etc.. We sloten de middag af in het centrale metrostation waar een Service Center zit en waar we met ons verkregen formulier de 'Ov-chipkaart' van hier konden ophalen. Wachtrij: +- 30 minuten.

Daarna heb ik nog een rondgelopen in wat winkelcentra, iets gekocht bij de Lush (50% korting, dat laat je natuurlijk niet zomaar liggen) en toen weer lekker een halfuur met de bus naar huis. Het voelt echt al als mijn 'huisje' en 'thuiskomen', wat heel fijn is!
Al met al was vandaag een beetje saai, veel wachten, maar wel met wat leuke mensen gesproken (er wonen er echt veel in hetzelfde gebouw als ik!)

Nog wat kleine opmerkingen:
- het sneeuwde vanmiddag weer, dus nu ligt er precies zo'n klein wit laagje waardoor je niet ziet waar de gladde ijsplekken zijn: joepie!
- ik ga zo weer de sauna in want het is vrouwendag!
- Morgen is introdag 2, waar ik hopelijk meer over mijn vakken te weten kom, en dat is in Viikin campus, waar al mijn vakken ook zullen zijn, en dat is op 2km lopen (dus geen drie kwartier bus!)
- Het sportcentrum bij Viikin campus bestaat uit alleen wat groepslessen :(
- Het andere sportcentrum is gelukkig ook maar 10 minuten met de bus
- Ik heb een zin fins gesproken! En de finse man waar ik tegen sprak snapte me!
(Hij heeft in Nederland gestudeerd dus sprak mijn naam perfect uit en zei 'ik kan Nederlands spreken' waarop ik zei 'Haluan oppia suomea' oftewel; 'Ik wil Fins leren'.
- Ik sprak een Nederlandse jongen aan omdat ik hem ECHT dacht te kennen... Hij was wel Nederlands, maar kende mij niet.. en nu weet ik nog steeds niet of ik hem ergens van ken of niet... Hij heet David en studeert in Nijmegen (nouja, nu even niet natuurlijk).

  • 13 Januari 2017 - 19:08

    Nathalie:

    Sorry maar ik moest echt heel hard lachen om de laatste tag!
    En dan hoop ik maar dat er op de route van 2km geen gladde plekken zitten. Persoonlijk zou ik 2km heen en weer goed genoeg vinden om de sportschool over te slaan :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Ik zal van 12 januari tot 31 januari studeren aan de Viiki campus in Helsinki, Finland. Ik kom allerlei dingen tegen die ik graag aan mensen wil vertellen, en hoe kan dat beter dan via een 'blog' als deze? Wil je op de hoogte blijven van mijn avonturen hier, lees dan gerust mee!

Actief sinds 05 Jan. 2017
Verslag gelezen: 210
Totaal aantal bezoekers 17726

Voorgaande reizen:

28 December 2016 - 31 Mei 2017

Studeren in Helsinki

Landen bezocht: