Eerste dagen in Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Mirjam Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Eerste dagen in Finland - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Mirjam Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Eerste dagen in Finland

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

08 Januari 2017 | Finland, Helsinki

Gelukkig kwam ik tussen 10 en 15 aan op Vuolukiventie 1b, waar het studentencomplex waarin ik zal wonen ligt (dat zijn de openingstijden en dus het enige moment dat je je sleutel op kunt halen, huur kunt betalen en/of een wasmachine of stofzuiger kunt lenen). Ik tekende het contract, ontving de sleutel, sleepte mijn koffers de laatste 100 meter en deed vol verwachting de deur open...
En keek tegen een dichte deur aan. Ja, dat lezen jullie goed: er zit een deur achter mijn deur. Precíes genoeg ruimte ertussen voor een brief of 3, maar dat is het dan ook. Mijn theorieën zijn A) betere (geluids)isolatie of B) ze vonden de donkerbruine voordeur niet bij het groengele interieur passen.
Hoe dan ook: toen ik ook die deur geopend had straalde mij een ruime, lichte, schone kamer tegemoet. Allereerste indruk: TOP!
Ik heb hier: een bureau, een stoel, 3 krukjes, 2 lampen, een 1persoonsbed met matras, een nachtkastje, een keuken uitgerust met koelkast, magnetron, 2 kookplaten en wat kastjes, een badkamer met douche, wc, haakjes en een spiegel-medicijnenkastje (heb ik altijd al gewild!). Oh en ik vergat de grote kast naast mijn bed voor alle kleding, een kleiner kastje middenin de kamer voor de rommel en een kapstok.

Ik moet nog even terugkomen op het keukenkastje. Als je namelijk het kastje boven de gootsteen opent lijkt het op het eerste gezicht gewoon een kastje zoals alle andere kastjes maar... Dan realiseer je je, dat de onderste drie planken geen planken zijn, maar een afdruiprek!
Echt waar: je doet je afwas en schuift de borden zo HOP het kastje in :D Niemand die het ziet zodra je het deurtje dicht doet!

Wat er verder nog aanwezig was in de kamer, grappig genoeg, waren wat schoonmaakmiddelen, wc-papier en eetbare dingen waaronder een kilozak ongeopend protein powder. Toevallig gebruik ik al een hele poos protein powder, dus dat vond ik wel grappig. Het enige raam in mijn kamer dat open kan heeft een kleine vensterbank (achter het raam dus) en daarna een hor, dus ik kan mijn stofdoeken niet uitkloppen. Niet dat ik die heb meegenomen (sorry mam).

Nog even over het weer dan:
De dag voor ik kwam sneeuwde het voor het eerst dit jaar (hihi Max) in Helsinki, dus de omgeving met bomen en rotsen ziet er prachtig uit.
De afgelopen dagen is het hier echter -18 geweest, en dat is NIET leuk. Je snot bevriest in je neus en dat voelt gek (sorry voor de details :P), je voeten worden koud (tja ik heb ook geen snowboots) ondanks skisokken, je lichaam krijgt allemaal rode vlekken die pijn doen wanneer het opwarmt (vooral onder de douche, au!) en je krijg hartkloppingen. En dat terwijl ik dacht dat ik me goed ingepakt had!
Dag 1 van de extreme kou eindigde gelukkig in de sauna, waar ik met een medestudent afsprak die ook in dit gebouw woont.
Dag 2 ging ik met haar, en een franse vriend van haar naar Lux Helsinki, een lichtfestival dat sommige mensen die dit nu lezen misschien kennen. Het was op sommige punten best heel mooi, maar de kou leidde wel af.
Na ruim een uur zijn we snel weer in de bus gestapt om een dik halfuur naar huis te reizen...

Vandaag was het gelukkig heerlijk -3, en hopelijk blijft het de komende tijd rond die temperatuur.

Bedankt voor het lezen, foto's volgen nog, en tot de volgende keer!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Ik zal van 12 januari tot 31 januari studeren aan de Viiki campus in Helsinki, Finland. Ik kom allerlei dingen tegen die ik graag aan mensen wil vertellen, en hoe kan dat beter dan via een 'blog' als deze? Wil je op de hoogte blijven van mijn avonturen hier, lees dan gerust mee!

Actief sinds 05 Jan. 2017
Verslag gelezen: 290
Totaal aantal bezoekers 17697

Voorgaande reizen:

28 December 2016 - 31 Mei 2017

Studeren in Helsinki

Landen bezocht: