Mirjam in Noorwegen - Reisverslag uit Fagernes, Noorwegen van Mirjam Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Mirjam in Noorwegen - Reisverslag uit Fagernes, Noorwegen van Mirjam Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Mirjam in Noorwegen

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

23 April 2017 | Noorwegen, Fagernes

Huh, Mirjam in Noorwegen? Maar ze studeert toch in Finland? Ja, dat klopt, maar Mirjam werd uitgenodigd door haar vriendin Kari, om tijdens Pasen een weekje door te brengen met haar, haar ouders en haar zusje in een hutje in de bergen. En daar hoefde ik natuurlijk niet lang over na te denken! Het klonk beter en beter toen ik hoorde dat er nog sneeuw zou liggen, dat er prachtige uitzichten waren en dat ik langlaufski's en warme kleding kon lenen. Binnen een uur was er een vliegticket geboekt (voor een mooie prijs als je het mij vraagt) en binnen twee weken was het al zover!
Helaas moest ik om half 5 al opstaan (poeh dat is vroeg) om op tijd op het vliegveld te zijn. Na ongeveer 1,5u in de lucht te hebben gehangen kwamen we aan in Oslo, waar Kari's zusje Ingeborg ons ophaalde in Kari's auto. Daar hoorde ik dat ook Rampus, de kat, mee kwam naar het huisje! We dachten 3uur later op plaats van bestemming te zijn (bij Fagerness in de buurt) maar we kregen autopech, 500 meter van de plek waar Kari vorig jaar, op exact dezelfde dag (witte donderdag) met dezelfde auto pech had. Als dat geen toeval is...
Ruim 2 uur later werd de auto weggesleept en wij opgehaald door de vader van Kari. Gelukkig was het op dat punt nog maar drie kwartier rijden. Langzaam maar zeker kleurde het landschap van geel en groen naar steeds witter, omdat we hoger in de bergen kwamen. En inderdaad, het hutje was bedekt met een prachtig pak sneeuw, net als de wegen, velden, meren en bomen eromheen. Prachtig!

Binnen was het nog leuker en gezelliger dan ik me kon voorstellen met gebreide kleedjes en wand-versieringen, een oude wastobbe, een grote open haard en allerlei potjes en snuisterijen. Hier kwam ik er ook achter dat ik een éigen kamer had... Zelfs één met twee bedden! (Ik heb er maar 1 gebruikt).
Na het halen vn een frisse neus en het testen van de ski's konden we aan tafel (want dat doen ze altijd vroeg).
De volgende twee dagen stonden in het teken van uitgebreid ontbijt (dat hoort natuurlijk rond pasen), 's ochtends een flinke langlauftocht maken (1 van de dagen was het prachtig weer en heb ik hele mooie dingen gezien), een BBQ-lunch bij het huisje met worst en gekke aardappelwraps (In de zon, was een herlijk moment) en 's middags (4-5 uur) al weer warm eten (zalm, oosterse soep, twee keer lam met muntgelei, erg lekker!) en later op de avond nog koffie met gebak.
Tussendoor was er heel veel tijd om lekker een boek te lezen of te tekenen want... er was geen internet! Het was best een verademing eigenlijk, zo een paar dagen offline. Zou ik vaker moeten doen...
We vertrokken paaszondag al weer richting Oslo (naar Kari's thuisthuis) waar ik 's avonds lekker hardgelopen heb met Kari. Overdag gingen we langs bij beide oma's, waarvan 1 de eerste 14 jaar van haar leven in Rotterdam (en in de oorlog in Lunteren) heeft gewoond. Heel apart om daar even Nederlands te kunnen praten!
De hele maandag hebben we rondgelopen in Oslo. Ik denk dat ik alle bezienswaardigheden die daar zijn gezien heb in een uur of 8! Van bovenop de berg, naar de ski-schans, naar het operagebouw, naar het nationaal theater waar haar zus ook een voorstelling voor heeft geschreven, naar een frans restaurantje voor een matige geitenkaas-salade, naar het paleis... Het was een heerlijke dag. 's avonds heb ik met Max een enge film gekeken (via Skype, hij was er helaas niet bij ;-)) en de volgende ochtend was het tijd om naar huis te gaan.
Dit was zeker een paasweekend om nooit meer te vergeten!

  • 01 Mei 2017 - 17:55

    Mam:

    Geweldig... dat wordt een mooi fotoboek straks!
    Pap vond t ook leuk..... mooi zegt ie....

  • 21 Mei 2017 - 21:25

    Irene:

    hahaha (ik heb er maar een gebruikt). ik moest lachen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Ik zal van 12 januari tot 31 januari studeren aan de Viiki campus in Helsinki, Finland. Ik kom allerlei dingen tegen die ik graag aan mensen wil vertellen, en hoe kan dat beter dan via een 'blog' als deze? Wil je op de hoogte blijven van mijn avonturen hier, lees dan gerust mee!

Actief sinds 05 Jan. 2017
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 17716

Voorgaande reizen:

28 December 2016 - 31 Mei 2017

Studeren in Helsinki

Landen bezocht: