Met Max! - Reisverslag uit Turku, Finland van Mirjam Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Met Max! - Reisverslag uit Turku, Finland van Mirjam Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Met Max!

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

16 Maart 2017 | Finland, Turku

Toen ik in Lapland was, 15 februari, op mijn verjaardag, hoorde ik van Max dat hij een vliegticket had geboekt: hij kwam van 6 tot 14 maart langs! Lekker lang dus! Na elkaar 2 maanden niet gezien te hebben was het heel erg leuk om op het vliegveld in zijn armen te springen (hij had gelukkig niet anders verwacht dus viel niet om). De volgende dagen hebben we de omgeving rond mijn huis verkend (in kou en verse sneeuw!), de dag erna gingen we de stad in om veel van de mooiste gebouwen en straatjes te bekijken, en om een vrij goedkope maar fantastische lunch te hebben bij een Sushizaakje (15 euro p.p. onbeperkt, inclusief warme gerechten en fruit én thee!).

De dag erna was het een thuisblijfdag, want de dag erna moest ik een tentamen maken... Ondanks dat ik die week wat afgeleid was is het me wel gelukg om elke dag een paar uurtjes te studeren en heb ik er wel een goed gevoel over (de uitslag is er nog niet).
Direct na mijn tentamen was het natuurlijk weer tijd voor iets leuks: we vertrokken per bus naar een plaatsje ten noorden van Helsinki, Vantaa (daar is ook het vliegveld). Hier waren we bij de verkeerde halte uitgestapt dus banjerden we door rare paadjes die eigenlijk geen paadjes leken richting... een meer om te wandelen. Nou klinkt dát misschien wat anticlimactisch, maar na deze (korte) wandeling eindigden we in traditionele rooksauna's. Daar ruikt (stinkt) het naar rook, en als je denkt dat een sauna in de Zwaluwhoeve heet is, dan ben je duidelijk nog nooit in een Finse Rooksauna geweest... Mijn poriën sprongen open en voor het eerst in mijn leven duurde het maar 3 seconden voor er zweetpareltjes te zien waren op mijn huid. Nou hadden we ook nog het geluk dat precies op dat moment een rasechte fin op de verdieping boven ons zat en nog even flink aan het 'stoken' was: hij gooide nog een halve emmer water op de kolen, en het enige dat ervoor zorgde dat we niet meteen wegrenden was dat precies op dat moment de man naar buiten ging, waarbij de deur openden en wij even een hap lucht konden nemen.
Na nog even gezeten te hebben was het tijd om af te koelen, dus liepen we (in badkleding) het hokje uit om een rondje te lopen in het bos. Daar lag nog een goed pak sneeuw, maar sneeuw doet pijn aan blote voeten... Het alternatief was echter een pad bezaaid met kleine steentjes, die pijn doen aan blote voeten... Max had nergens last van, maar ik vond het... Minder fijn. Dat was dus een constante strijd tussen pijnlijk koude voeten, of gewoon pijnlijke voeten.
Na lekker uitgedampt te zijn (Verdampft!) gingen we nog een keer de kleine rooksauna in, tot onze enkels in het IJSKOUDE (het meer was bevroren, dus meer ijskoud kan denk ik niet) water in, daarna naar de (gescheiden) normale stoomsauna's en toen moest het er toch maar van komen: verder het water in! Voetje voor voetje en met veel geschreeuw en gegil (vooral ik) is het ons allebei uiteindelijk gelukt om helemaal het water in te gaan. En dan denk je misschien: ren snel de sauna weer in! Maar het is juist lekker om daarna nog even buiten te staan (waar een waterig zonnetje was, het was zo'n 3 graden buiten) en bij te komen, en je lichamelijk helemaal fris te voelen. Het was een goede dag!

's Avonds thuis hebben we lekker een drankje gedronken omdat ik niet meer hoefde te leren, maar gingen we niet te laat naar bed want de wekker stond al voor 7 uur: zaterdag & zondag was het tijd voor een weekend in Turku! Deze stad is de voormalige hoofdstad en ligt ten westen van Helsinki. De Onnibus (betaalbaar!) bracht ons erheen. Zaterdag stond in het teken van het verkennen van de stad waarbij we onder andere lang hebben doorgebracht in het oude kasteel (14e tot 18e eeuw in aanbouw) waar ze leuke geschiedenisstukjes vertelden en het museum zo groot was dat we niet alles konden zien, want tegen 3u hadden we toch wel honger gekregen. Na een lekkere lunch gingen we tegen 6 uur de kathedraal in, want daar waren we precies op tijd voor de Mattheüspassion die gehouden/gezongen/gedaan werd. Het duurde niet lang, was erg Fins, maar het waren vooral liederen en dat klinkt toch wel goed in zo'n oude grote kerk...!
's avonds vonden we na lang zoeken een restaurant dat aan onze eisen voldeed en bestelden we samen 1 voorgerecht en 4 bijgerechten, omdat we daar meer zin in hadden dan een hamburger. En het was SUPER lekker !
Na een nacht in een AirBNB-huis vlakbij de stad (met vrij koude sauna maar chill zacht bed) stond zondags in het teken van wandelden aan de andere kant van de rivier, vooral door parken (er liggen er minstens 3 op een rij) en bezochten we een klein 'biologisch museum', oftewel een zaal met opgezette dieren. Deze stonden wel in gave opstellingen per gebied waarin ze leven, dus het was de 3 euro wel waard.
Eind van de middag bezochten we La La Land in de bioscoop, die ik (op de laatste 3 seconden na) erg goed vond, en wat nog stof voor discussie gaf ook.
Toen toch maar aan de hamburger voordat de bus om 20:00 weer naar Helsinki vertrok.

Maandag was het tijd om gewoon even lekker thuis uit te rusten en moest ik helaas wat last-minute vertaalwerk doen (sorry Max), en dinsdagochtend was het al tijd om Max weer uit te zwaaien.
Het was een TOPWEEK, en nu is het weer tijd voor de studie!

ps; Max je zwembroek is onderweg naar jou ;-)

  • 19 Maart 2017 - 12:59

    Antoinet:

    Leuk mir. En nunuitzoeken wat wij allemaal gaan zien EN beleven!!'

  • 21 Maart 2017 - 10:07

    Irene:

    eindelijk weer foto's! leuk hoor!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Ik zal van 12 januari tot 31 januari studeren aan de Viiki campus in Helsinki, Finland. Ik kom allerlei dingen tegen die ik graag aan mensen wil vertellen, en hoe kan dat beter dan via een 'blog' als deze? Wil je op de hoogte blijven van mijn avonturen hier, lees dan gerust mee!

Actief sinds 05 Jan. 2017
Verslag gelezen: 322
Totaal aantal bezoekers 17687

Voorgaande reizen:

28 December 2016 - 31 Mei 2017

Studeren in Helsinki

Landen bezocht: