Studeren, gladheid en winkels - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Mirjam Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Studeren, gladheid en winkels - Reisverslag uit Helsinki, Finland van Mirjam Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Studeren, gladheid en winkels

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

25 Januari 2017 | Finland, Helsinki

Ik vraag me af, of iedereen die regelmatig een blog schrijft, ook de hele dag door dingen bedenkt die hij/zij wil noemen, maar zodra ze achter de computer zitten minstens de helft weer vergeten zijn... Misschien zou ik wat onderwerpen op moeten schrijven zodra ik ze bedenk...

Pssst. De volgende alinea's zijn een beetje saai, dus je kunt ook even verder scrollen....
Anyways! De eerste studieweek zit erop (+ 2 dagen in deze week)! Het begon vrij hectisch omdat ik er op vrijdag (13 januari) achter kwam dat van de 6 vakken die ik had gekozen om te volgen deze periode, er 4 niet gegeven werden of niet mogelijk waren voor uitwisselingsstudenten. Oeps...
Dus snel aan het zoeken geweest, afspraken gemaakt met professoren (ene gesprek duurde geloof ik 3 kwartier, andere gesprek 1 minuut), daarna een tip gekregen over een ander vak dat ik misschien kon volgen, de eerste dag van dat vak miste ik, maar ik was wel welkom, dus zo zat ik opeens bij een ander vak...
Dit semester (een semester is hier een half jaar, je het het spring semester (dat is nu begonnen) en autumn semester (in september)) moet ik 30 ECT (credits) halen. Het zou echter wel héél goed uitkomen als ik er 34 haal, want dan hoef ik het stomme vak dat ik in Wageningen niet gehaald heb (bleek een heel ander vak dan ik van tevoren had gedacht) niet opnieuw te doen.
En zodoende heb ik deze periode (een semester bestaat uit 2 periodes).... 21 punten om te halen! Ja, ik weet het, het is niet zo heel gelijk verdeeld, want de 2e periode hoef ik dan nog maar 13 punten. Aan de andere kant is één van mijn vakken nu (5 ECT) een literatuurstudie, dus die kan mogelijk nog uitlopen. Aan de andere kant is één van mijn vakken in periode 2 óók een literatuurstudie, en misschien is het wel beter dat die niet overlappen....

Tot zo ver het 'technische' verhaal over mijn vakken. In de praktijk zijn 2 vakken goed geregeld, strak schema, duidelijk wat je moet en/of kunt doen ter voorbereiding: prima. Vak drie is echter... rommelig. We lezen een artikel, maken een korte presentatie, in de les kiest de professor willekeurig een paar mensen om de artikelen te presenteren (dus niemand is echt perfect voorbereid op het geven van een presentatie) en daarna wordt verwacht dat we nog 1,5 uur lang over deze artikelen kunnen discussiëren... Well, that's not happening... ben benieuwd of het nog een beetje bijtrekt. Vandaag gaan we voor dat vak wat berekeningen doen, dus we zullen zien!

Mijn kamertje/huisje is nog steeds een heel fijn plekje, en ik ben trots op mezelf dat ik tot nu toe elke dag de afwas doe :). Daarnaast is het natuurlijk een beetje rommelig, maar ik moet me natuurlijk wel thuis voelen. Als ik de kraan hier op heet wil zetten moet ik 'm vasthouden, anders springt hij weer naar lauw. Dat is wel onhandig als je even iets af wil spoelen.
Ook is het hier gek dat sommige deuren op slot gaan door naar links te draaien (dat wat we allemaal gewend zijn dus) terwijl het slot van andere deuren juist naar rechts gedraaid moet worden om op slot te gaan. Raar...
Ook zijn vele wc's, bijvoorbeeld in het universiteitsgebouw, echt heel klein! Je past echt maar net tussen de prullenbak, wc-rolhouder en deur !

Gisteren ging ik uit eten met de vrouw waar ik 10 dagen logeerde toen ik tijdens mijn middelbare schoolperiode een uitwisseling had met Finland. Het was echt heel erg leuk om haar weer te zien en ze is nog net zo vriendelijk als toen! Om naar de stad te gaan ben ik toen voor het eerst met de trein gegaan. Op de heenweg nam ik de bus naar het treinstation, stapte een halte te vroeg uit, kon toen niet lopend verder want de bus moest een stukje over een 80km weg zonder voetpad ernaast... Toen moest ik dus op de volgende bus wachten... Hoop gedoe.

Op de terugweg besloot ik om maar lopend naar huis te gaan, en dat bleek maar een heel klein stukje! Ik herkende de weg meteen omdat ik er vorige week een klein stukje had hardgelopen. Vlak achter mijn huis is dus een soort park/wandelpad, waar ook sportveldjes zijn (basketbal, voetbal) een schaatsbaan gemaakt kan worden (of misschien ijshockeyveld?), een overdekte sporthal is, een hondenuitlaadveldje én volkstuintjes. Volgens mij is het daar in de zomer een drukte van jewelste, maar nu was het lekker een stukje wandelen door de natuur. Het laatste stukje was vrij steil en vrij glad... Maar tot nu toe ben ik nog niet uitgegleden! Ze strooien hier (in plaats van zout, wat wij gewend zijn) steentjes over de sneeuw zodat je grip hebt als je loopt. En dat zijn een hoop kleine steentjes! Heel fijn als ze schoenen met profiel hebt... (Niet dus).

Oja, ik wilde ook nog iets over winkels schrijven... In mijn eerste week hier heb ik 7km gelopen terwijl het buiten -18 was, om op zoek te gaan naar een 2ehands winkel. Gelukkig gevonden, en gelukkig hadden ze de belangrijkste items van mijn lijstje: speakers voor mijn laptop en een waterkoker. Maar veel andere dingen hadden ze niet. Nou blijkt (ja, 2 weken nadat ik er woon) dat het kleine winkelcentrumpje waar ik ongeveer naast woon, ook een soort 2ehands winkel heeft! Dit is zo'n winkel waar mensen een tafeltje huren, en daar hun eigen items (troep) verkopen. Ook zit er hier een hele kleine Afro-aziatische toko (als ik het goed vertaald heb), een tandarts en een raar soort afhaal-etenstentje, waar ik denk ik niet naar binnen zal gaan... Ziet er gek en duister uit, maar er lopen 's ochtends al mensen in en uit...

Dit was het weer voor vandaag, voor mooie foto's zullen jullie nog even moeten wachten, want ik moet eerst een programma installeren om de foto's van mijn camera te bewerken :) Misschien dit weekend ?

  • 25 Januari 2017 - 10:18

    Rob, Irene En Dani:

    Hoi topper,

    Leuk om je verslagen te lezen en je een beetje te volgen?
    Je doet het prima, we zijn trots op je!

    Heel veel liefs en een dikke knuffel van ons uit Nieuwegein

  • 25 Januari 2017 - 11:23

    Caitlin De Achterblijver:

    Wah ik kan ook reageren zie ik nu. Heb je nu een waterkoker? Wat moet je zonder theeee

  • 25 Januari 2017 - 23:21

    Mama:

    Lees je stukjes nog ff door op schrijf-spelling-stijlfouten mir. Een student met zulke fouten.....;-)
    Maar erg leuk dat je steeds nieuwe dingen ontdekt dan he? Ga je weer weg, weet je alles. Wil je ook een beetje in de gaten houden voor onze 2 weken samen? Op 1 locatie? Eerst paar dagen Helsinki of dagtripjes naar Helsinki?
    Liefs mum

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Ik zal van 12 januari tot 31 januari studeren aan de Viiki campus in Helsinki, Finland. Ik kom allerlei dingen tegen die ik graag aan mensen wil vertellen, en hoe kan dat beter dan via een 'blog' als deze? Wil je op de hoogte blijven van mijn avonturen hier, lees dan gerust mee!

Actief sinds 05 Jan. 2017
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 17689

Voorgaande reizen:

28 December 2016 - 31 Mei 2017

Studeren in Helsinki

Landen bezocht: