Dagje buitenland, omdat het kan - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Mirjam Dijksterhuis - WaarBenJij.nu Dagje buitenland, omdat het kan - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Mirjam Dijksterhuis - WaarBenJij.nu

Dagje buitenland, omdat het kan

Door: Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

15 Januari 2017 | Estland, Tallinn

Vrijdag was dag 2 van de introductie: dit keer in 1 van de gebouwen op de campus waar ik voornamelijk les zal hebben: Viikki campus. Daar kregen we een wat beter welkom, een hoop informatie over wie/wat/waar, een korte ICT introductie (waar geef je je op voor vakken, waar zie je waar je les hebt en hoe laat), lunch en een grappig verhaal over de taal en gebruiken in Finland (Als je op tijd komt, ben je te laat. Laat je schoenen ALTIJD bij de voordeur staan. In de sauna ben je naakt en ja, je hoort water op die stenen te gooien, nee de sauna zal niet ontploffen). Daarna nog wat introducties van de vele studieverenigingen (waar je hier niet lid van wordt, je gaat gewoon langs bij activiteiten en dan hoor je erbij, je mag ook naar de activiteiten van alle studieverenigingen gaan, want dat doet iedereen). Leuk dus.
Die vrijdag werd er uiteraard over de weekendplannen gesproken, en een ding dat genoemd werd was een dagje naar Estland (om drank in te slaan HAHA! - hierover later meer).
Kari (dat meisje uit Noorwegen) en ik vonden dat best een goed idee, dus die avond bespraken we op Facebook de details en boekten we een trip!
24 euro, heen en terug met een Ferry die er 2,5 uur over doet.

Zo gezegd, zo gedaan en om 14:00u waren we in een ander land, in Tallinn, Estland!
De oude binnenstad ligt daar op ongeveer een kilometer van de haven, dus in mum van tijd bevonden we ons in smalle of brede hobbelige straten met aan weerszijden gele, blauwe, groene en grijze huizen en alles daar tussenin. We zagen aan beide kanten uitzichten over de stad (wat eigenlijk niet zo mooi is, want je ziet al snel nieuwbouw), gingen twee kerken binnen (die enorm verschillend waren, zowel van buiten als van binnen) en aten SUPER lekker in een lokaal restaurant.
Dat deden we om ongeveer 15:00, dus we hadden allebei redelijk honger (waren natuurlijk om 8.30u al opgestaan) en ik besloot 2 gerechten te kiezen: een opgerolde pannenkoek gevuld met pulled pork, en een geitenkaassalade met vanalles. De serveerster vroeg me bij bestellen 'Are you sure!? That is a lot of food!', maar omdat het samen 11 euro was, en ik allebei de gerechten graag wilde proberen zei ik ja.
Bij het brengen van het eten wenste ze me nog succes of iets in die trant, het was erg grappig.
Omdat het ene gerecht een salade was en het andere 1 gevulde pannenkoek met wat saus viel het eigenlijk qua hoeveelheid mij wel mee, en heb ik heerlijk gegeten (en een halve liter vintage oak aged cider gedronken, helemaal prima).
Toen konden we in het donker nog een snel rondje door Tallinn maken (Dat geeft weer een heel andere sfeer op de foto's) en daarna via de drankwinkel weer naar de ferry. Die drankwinkel is minstens zo groot als een normale supermarkt, maar verkoopt dus alleen maar drank. En ja: de vooroordelen dat 'Finnen naar Tallinn gaan om goedkoop drank in te slaan' zijn ZO WAAR. Er waren op de heen weg mensen met MEERDERE grote, lege koffers bij zich, die zich op de terugweg echt een ongeluk zeulden, er waren MEERDERE mensen die van die kleine karretjes hadden meegenomen, waar dan 5 of 6 treetjes bier of cider op stonden, er was zelfs een vrouw die haar hele kinderwagen had volgeladen, en het kind op de arm hield. Ik keek mijn ogen uit...
Natuurlijk heb ik zelf ook even een paar drankjes gekocht (nu kan ik binnenkort een lekker biertje drinken, YAY!) en op de boot heb ik mijn 1e en 2e boek uitgelezen (ik wil dit jaar wel iets meer lezen dan ik vorig jaar heb gedaan).

Tot zover Mirjam in Tallinn

ps; Totaal heb ik die dag 211 km afgelegd! Van deur tot deur was ik daar 12 uur en 20 minuten mee bezig.

  • 15 Januari 2017 - 18:57

    Mama:

    Leuk zeg, misschien moeten wij ook maar een dagje naar tallin. Maar dan niet voor de drank!

  • 20 Januari 2017 - 11:17

    Bianca:

    WoW! Klinkt allemaal super leuk. Wat zie en maak je dan weer veel mee. genieten meissie!!!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Ik zal van 12 januari tot 31 januari studeren aan de Viiki campus in Helsinki, Finland. Ik kom allerlei dingen tegen die ik graag aan mensen wil vertellen, en hoe kan dat beter dan via een 'blog' als deze? Wil je op de hoogte blijven van mijn avonturen hier, lees dan gerust mee!

Actief sinds 05 Jan. 2017
Verslag gelezen: 242
Totaal aantal bezoekers 17690

Voorgaande reizen:

28 December 2016 - 31 Mei 2017

Studeren in Helsinki

Landen bezocht: